אל תסגרני לעת ראש-שנה – מבקר המדינה 2020 \\ אריאל שרפר • דעה

אריאל שרפר No Comments on אל תסגרני לעת ראש-שנה – מבקר המדינה 2020 \\ אריאל שרפר • דעה

נדמה שבעת הזאת מה שמפחיד אנשים יותר מיום הדין זו האפשרות של ימים נוראים תחת סגר חלקי מלא או ביתי. למה הפכו ימי הדין והיום הקדוש ביותר בשנה לימי חשש מהגבלות וממניעת הגעת קרובי משפחה- כשדווקא בימים אלה צריך להגביל את העיסוק בגשמי ולהתמקד ברוחני, ובעיקר לחשוב בלב בכוונה בכל קהילה ותפילותיה: "תכלה שנה וקללותיה-תחל שנה וברכותיה"

אריאל שרפר צילום: טליה קניג
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

הוציאה ממסגר נפשי

אחד הדברים החשובים ביותר לאדם זו הידיעה שיש לו בחירה חופשית ויכולת לבצע כל פעולה שירצה מתי שירצה ולדעת כמובן שלכל ההחלטות יש השלכות ולא סתם שרים כל שבת בבתי הכנסת את השורה המפורסמת ב-"לכה דודי": "סוף מעשה במחשבה תחילה" (ובדורות האחרונים יש מתחכמים שנוהגים לומר סוף מעשה במחשב תחילה- כלומר שכדאי לנתח כל דבר שרוצים לעשות בעזרת מחשב שיכול לעשות סדר בבלגן המחשבות, לנתח על בסיסן תוצאות אפשריות ובסוף להתקלקל ברגע הקריטי ולהשאיר את האדם החושב במצב המתנה עד בוא הטכנאי או המשיח ומהכרות עם שירותי תמיכה טכנולוגית אני מאמין שהמשיח יבוא קודם).

המחשבה המפחידה שיש אפשרות שתישלל מהאדם חירותו מעלה במהירות את מפלס חרדתו והופכת אותו למישהו שלא נעים לשהות בחברתו. ואם חלילה המחשבה מתגשמת במציאות בצורת סגר המגביל משמעותית את התנועה ומשבש את שגרת החיים- הרי שגם אם ברור לכולם כי זה כורח המציאות בשל מצב חירום וסכנה ממשית המחייבת לנהוג על פי הכלל "ונשמרתם מאד לנפשותיכם"- הנטייה האנושית הטבעית היא לפעול לביטול הגזרה שהציבור לא יכול לעמוד בה ופונה לאשרי יושבי בכנסת לגייסם שוב למלחמת השחרור בבחינת "הוציאה ממסגר נפשי" כדי שיקוים בהם עוד ישמע קולי בבחירות הבאות עלינו במועדן ולא חלילה רגע אחד קודם.

ואם במקרה הסכנה כה חמורה עד שאי אפשר לבטל את הסגר לחלוטין- אפשר לפחות להציע חלופות המשאירות את האדם היושב בביתו בדד מחוץ למחנה החרדי אם הרגשה שלפחות ברוב שעות היממה הבחירה והחופש עדיין שלו וגם הצורך בפתרונות מקוריים לחופש הבלתי רצוי שנכפה על ילדיו בשל סגירת מקום לימודם והפיכתו בלי הכשרה מראש ושכר הולם למורה לחיים במשרה מלאה מדי המעביר לילד את מעיין החכמה ומקווה שלא יקבל ממנו מכת"ז לפיזור הפגנת-ידע שיצאה משליטה-עצמית.

במסגרת מאמצי הנבחרים למלאכת הקודש של שינוי החלטות המדינה רגע אחרי אישורן שמענו רוב הערות והארות ביניהן שסגר מכל סוג אינו מועיל ואף גורם חלילה להפך ולא יקטע את שרשראות ההדבקה (שלמרבה הצער כנראה שבשנה זו נעסוק בהן יותר משרשראות לקישוט הסוכה אם בכלל יאשרו לקרובים ולחברים להתארח בה במקום להפכה למתחם התאשפז וסע), נשמעו גם תלונות מוכרות על סימון מראש של מגזרים מסוימים כמטרות לסגר כללי או לילי, וגם הערות רעות ומטרידות על כך שהמאבק למנוע סגר מלא על חלק מהאוכלוסייה גרם להרחבת הסגרים מעבר לתכנון המקורי אפילו שהמתלוננים אינם קשורים למקבלי ההחלטות ויודעים רק לצעוק בלי הגבלה. 

בימים לחוצים ומדאיגים אלה כדאי להגיע מהר לעיקר במקום להיטפל לטפל ולכן בדילוג מהיר על כל התלונות הקטנות שעושות בעיקר רעשי רקע לא נעים במיוחד, הבעיה הגדולה והמדאיגה ביותר שיצרו הדיבורים והדיווחים והגרפים והנתונים המזהירים מפני סגר כללי על ישראל בימים הנוראים- היא הפגיעה הקשה והלא מודעת מספיק במהות היהודית האמיתית והמשמעותית של החודש המהווה הקדמה חיונית וחשובה ליום-דין של העולם כולו בכלל ועם ישראל בפרט וליום הקדוש בשנה שנפתח בקול-נדרי וננעל בנעילה ואחריו זמן שמחתנו בחג הסוכות ושמיני עצרת ושמחת-התורה כי היא לנו עוז ואורה- הידועים בשמם הכללי- חגי תשרי- אך כל אחד מהם הוא הרבה יותר מחג במובנו הפשוט והשמח ולכולם צריך להתכונן לפחות חודש שלם ולא בתהיות מי ישב השנה סביב שולחן-החג עם המשפחה הגרעינית וכמה עצוב שזה לא יהיה מספר כגרעיני הרימון והאם התפילה בקפסולה תימשך שלוש שעות או שעה וחצי ללא חשש פיקוח נפש דוחה שב"כ. 

הדבר החשוב ביותר שמומלץ לעשות בשבוע ויום שנותר עד ערב ר"ה הבעל"ט הוא לזכור שהמלך בשדה ולחשוב "ואני קרבת אלוקים לי טוב" ובמיוחד במקומות שבהם כל אדם מכונס בביתו עם מחשבתו על פרט וכלל עד שיבוא הכתוב בשישי ויכריע בענייניהם של כל באי עולם בשני ימי הדין והזיכרון והמלכת השם על העולם שזקוק כל-כך לתיקון במלכות שדי ולמי שאמר והיה העולם שיאמר לצרותנו די. 

במקום לדאוג יותר מדי מסגר נפתח את הלב והראש שיתמלאו במעיינות התורה וההלכה לקראת החודש המיוחד הבא עלינו לטובה בבריאות ושמחה עם כל המשפחה

"תכלה שנה וקללותיה, תחל שנה וברכותיה".

דע מה למעלה ממך (עין רואה) 

בתפילת מוסף של ר"ה נאמר השנה ב"ה בכל מקום בו נהיה: "הכל גלוי וידוע לפניך ה' א-לוקינו"- בחלק הזכרונות. וכדאי לדעתי לשים את המשפט הזה בתיקיה מרכזית בראש כל השנה כולה ובמיוחד בעת הזאת שבה יש כאלה שמשום מה מקריבים מתחת לרדאר פר העלם דבר של ציבור מתכנסים באיסור- ומבטיחים לעצמם באתראת שווא וכזב שאיש לא ידע ולא יבין את זאת ובמיוחד שוטרים וסמויים שמטרתם להבטיח את שמירת נהלי הבריאות ולהעניש את המפרים אותם במלוא חומרת הדין. האחריות לשמירת החיים הבריאים היא פרטית וכללית כאחד וכל אחד חייב להזכיר לעצמו כל הזמן את המצב המורכב שעכשיו ולחשוב טוב טוב אם הוא מוכן לסכן את עצמו ואולי גם אחרים רק בשביל כמה רגעים גנובים של שמחה שעלולה חלילה וחס לגרום הרבה יותר רגעי צער רח"ל. גם מבוגרים וגם צעירים ישננו בשבוע עד ר"ה הקרוב את הציטוט הידוע מפרקי אבות: "דע מה למעלה ממך, עין רואה ואוזן שומעת וכל מעשיך בספר נכתבים". אבינו מלכנו, כתבנו בספר חיים טובים. 

סימנא טבא תשפ"א 

רימון- יהי רצון שירבו בדיקותינו השליליות כרימון 

כרתי– יהי רצון שיכרתו-בריתות שלום עם כל מי שמוכן לתת תמורתו שלום 

תמר– יהי רצון שייתם משבר הקורונה בארץ ובעולם- ויפה שעה אחת קודם 

קרא- יהי רצון שיקרא בעיתון שנמצא החיסון הנכון לנגיף האסון 

סילקא– יהי רצון שתסתלק מגפה מן העולם ותהיה ברכה שמחה ובריאות לכולם 

ראש של דג- יהי רצון שנהיה לראש ללא מסכה ולא חלילה ל-"ויזנב בך" 

תפוח בדבש– יהי רצון שתחדש עלינו שנה טובה ומתוקה( כי יש דברים שלא משתנים) 

ביקורת בקטנה: אם נפתלי בנט כתב ספר הטוען שהוא יודע "איך לנצח מגפה"- בלי לנצח אותה- זה אומר שהוא גם יודע איך להיות ראש-ממשלה בלי להיבחר? 

רוצים לבקר את המבקר? [email protected]  



0 תגובות